9789033130694

13 lost het conflict op door ‘schade’ te lijden: hij gaat weg en graaft een andere put. Maar ook daarover gaan de herders van Gerar het conflict aan (Gen. 26:21). Let erop hoe Izak de put noemt: Sitna. Het woord betekent: vijandschap, haat, tegenstand. De kanttekenarenwijzen erop dat hetzelfdewoordwordt gebruikt voor de duivel: satan ofwel wederpartijder, hater. Het is inderdaad satan die altijd uit is op conflicten. Hij wil relaties, of het nu gaat om een huwelijksrelatie of een werkrelatie, verstoren. Ik zeg weleens in een huwelijksdienst: Vergeet de niet-uitgenodigde gast niet,want hij is vandaag ook gekomen en hij gaat straks mee naar de echtelijke woning. En als mensen op vreedzame wijze samenwerken, zoals God het heeft bedoeld, zoekt satan deze samenwerking onder druk te zetten. Petrus houdt ons voor dat hij rondgaat als een ‘brie- sende leeuw’, die zoekt te verslinden (1 Petr. 5:8). Hoe reageert Izak op de herders van Gerar? Zal hij nu op zijn strepen gaan staan? Nee. Opnieuw kiest de zoon van Abraham de weg van schade lijden enweggaan.Danwordt een derde put gegraven. Wij lezen: ‘En zij twistten over dien niet; daarom noemde hij zijn naam Rehobôth, en zeide: Want nu heeft ons de Heere ruimte gemaakt, en wij zijn gewassen in dit land’ (Gen. 26:22). De Heere krijgt de eer. Izak doet wat Paulus later zal schrijven: ‘Indien hetmogelijk is, zoveel in u is, houdt vredemet allemensen’ (Rom. 12:18), en ‘vergeldt niemand kwaad voor kwaad’ (vs. 17a). En als het niet mogelijk is om je recht op een vreedzame wijze te krijgen, dan is schade lijden de enige weg.‘Wreekt uzelven niet, beminden’. De Heere zal het Zelf vergelden (vs. 19). In dat geval, zo houdt Paulus ons voor,moetenwij het volgende doen: ‘Indien dan uw vijand hongert, zo spijzig hem; indien hem dorst, zo geef hem te drinken; want dat doende zult gij kolen vuurs op zijn hoofd

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==