10 gaaf zijn. Het tweede wonder is zo mogelijk nog groter dan het eerste. De Heere geeft Ezechiël de opdracht: ‘Profeteer tot de geest, en zeg tot de geest: Gij geest, kom aan van de vier winden, en blaas in deze doden, opdat zij levend worden.’ Als Ezechiël de stem van God gehoorzaamt en profeteert, gebeurt het: al die lichamen worden levend en staan op. Vanuit het visioen van de profeet zijn allerlei lijnen te trekken naar het persoonlijke, geestelijke leven: hoe de Heere mensen tot geloof en bekering brengt. Maar het primaire doel van het visioen is anders. Dat laat onmiskenbaar zien wat de Heere met Israël voorheeft. De Heere belooft het Joodse volk een terugkeer naar het Beloofde Land. Zoals Hij al die doodsbeenderen in het dal bijeenbrengt, zal Hij het zaad van Abraham, Izak en Jakob uit de diaspora verzamelen in het land dat Hij de patriarchen heeft toegezegd. En zoals al die lichamen levend worden door de wind van de Geest, zo zal eenmaal ‘heel Israël’ door de beademing van de Geest tot geloof en bekering komen. Is de Heere in de tijd waarin wij leven, niet bezig deze heerlijke beloften te vervullen? Zijn wij niet getuige van de terugkeer van de Joden uit de ballingschap? Het zijn tere vragen die oprijzen als we de Bijbel naast de krant lezen. Als we met eigen ogen zien hoeveel Joden zich in de afgelopen jaren in Israël hebben gevestigd, in het bijzonder nadat in 1948 de Joodse staat werd uitgeroepen, uniek moment in de historie van het volk. Inmiddels wonen acht van de zestien miljoen Joden in het Joodse land. Gaat daarmee de profetie van Ezechiël in vervulling? Betekent dat ook dat de geestelijke bloeitijd waarover de profeet spreekt, nabij komt? Mogen wij hoop hebben
RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==