8 anderen) in Oldebroek die met gevaar voor eigen leven Joden en onderduikers herbergden. Het grootste gedeelte van dit boek gaat over het drama van Putten. Iedereen die enigszins op de hoogte is van de gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog weet dat Putten in de oorlog zwaar is getroffen. Geen enkel dorp in Nederland kreeg in die mate met represaillemaatregelen van de Duitsers te maken als Putten. Van de 588 mannen die in Duitsland werden te werk gesteld in concentratiekampen, keerden er slechts 48 terug. En van die 48 overleden er nog vijf kort na hun thuiskomst. Een artikel van ds. J.T. Doornenbal over ‘Een gelouterde vrouw uit Putten’ gaf de doorslag om aan dit onderwerp meer aandacht te besteden. Daarbij was het niet zozeer de bedoeling om de feiten nog eens op een rijtje te zetten; dat is al dikwijls gebeurd. Het ging mij meer om de vraag: wat hebben deze diep ingrijpende gebeurtenissen in geestelijk opzicht teweeggebracht? Het onderzoek naar een antwoord op deze vraag resulteerde in diverse aangrijpende getuigenissen, die ons alleen maar stil kunnen doen worden. Er is hierover tot op heden nooit veel vastgelegd. We moeten ons behelpen met fragmenten, ‘sprokkels’ hier en daar. Wat daaruit naar voren komt, is de voor het menselijk verstand onbegrijpelijke, maar door Gods Geest gewerkte ervaring: In de grootste smarten Blijven onze harten In den Heer’ gerust; ’k Zal Hem nooit vergeten; Hem mijn Helper heten, Al mijn hoop en lust. Ds. J. van Sliedregt, die Putten diende van 1954 tot 1959, gaf in 1954 op de ‘tiende gedenkdag’ van de razzia aan dat de gebeurtenissen voor sommigen tot geestelijke winst hadden geleid. ‘Ja,
RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==