Leven en werk van Ralph Erskine (1685-1752) 19 te huisvesten, zodat velen in de open lucht moesten slapen. Niet weinigen brachten de nacht op het kerkhof of aan de oevers van het aangrenzende beekje door. Hier werd ’s avonds psalmgezang gehoord, en werd er tot diep in de nacht gesproken over de Heere en Zijn dienst. In juli 1734 was de toeloop groter dan ooit tevoren. Ralphs broer Ebenezer kwam meermalen naar Dunfermline om zijn broer bij te staan. Ralph Erskine schrijft hierover in zijn dagboek: ‘Omdat er zoveel mensen waren en er 33 tafels waren, was de dienst om 12 uur (middernacht) nog niet afgelopen. Ik begon tussen 12 en 1 uur te preken over de tekst: ‘Zie, uw tijd was de tijd der minne’, en de samenkomst ging tussen 1 en 2 uur in de morgen uiteen.’ Een jaar later waren er zelfs 38 tafels en een bijeenkomst van zeer velen.9 Het ‘Mergconflict’ Het eerste grote conflict met de Schotse kerk staat bekend als het zogenaamde ‘Mergconflict’ (Marrow Controversy) in de jaren 1717 tot 1723. In deze tijd was er in de Schotse kerk op vele kansels een wettische wijze van preken ingeslopen. Deze wettische wijze van preken kwam er feitelijk op neer dat voordat een zondaar tot Christus moet komen als de enige Zaligmaker, of enig deel kan hebben aan de zegeningen van het genadeverbond, hij eerst zijn zonden behoort te verlaten door zichzelf van de liefde tot en de kracht en praktijk van de zonde vrij te maken. Ralph Erskine verwijst daarnaar in de volgende woorden: ‘Sommigen spreken over het verlaten van de zonde om tot Christus te komen en voordat zij tot Hem komen; maar u zult de zonde nooit evangelisch verlaten voordat Christus tot u en u 9 L.J. van Valen, Herauten van het kruis. Leven en werk van Ralph en Ebenezer Erskine (Houten 1995), p. 83, 84.
RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==