Leven en werk van Ralph Erskine (1685-1752) 20 tot Christus komt. Wanneer Christus in de tempel komt drijft Hij alle kopers en verkopers uit. Laat Hem daarom binnen en Hij zal het huis reinigen. Zijn komst is als de komst van het licht: als het licht in het huis komt, wijkt de duisternis; zo ook als de Zon der gerechtigheid in de ziel schijnt, verdwijnen de schaduwen van zonde en duisternis.’10 De aanleiding tot het ‘Mergconflict’ was de heruitgave van een uit 1645 daterend geschrift van puriteinse origine. Nadat het door Thomas Boston ontdekt was, werd het door James Hog, predikant te Charnock, opnieuw uitgegeven. In dit geschrift, ‘The Marrow of modern divinity’, had de Londense lekentheoloog Edward Fisher in de antinomiaanse twisten in Engeland een weg gewezen tussen het nomisme en het antinomianisme. Zowel het nomisme of wetticisme als het antinomianisme, dat geen enkel gezag van de wet voor de christen erkende, werden door hem afgewezen. In de evangelische weg die hij wees, maakte hij een scherp onderscheid tussen het werkverbond en het genadeverbond. Het boekje benadrukt dat de ware evangelische bekering een vrucht is van het geloof, en dat ware heiligheid alleen door het geloof verkregen kan worden. Het geschrift van Fisher bevat veel citaten van puriteinse theologen en van de hervormers, in het bijzonder van Luther. Nadat enkele vooraanstaande theologen na de publicatie in Schotland scherpe kritiek op ‘The Marrow’ hadden geleverd, kwam de synode in 1720 tot een veroordeling. De synode vond het boekje antinomiaans en verbood het te verspreiden. Een twaalftal predikanten hebben het boekje krachtig voor de synode verdedigd, onder wie Thomas Boston, James Hog, Ebenezer en Ralph Erskine en James Wardlaw. Bij de verdediging van ‘The Marrow’ ging het deze predikanten niet zozeer om het geschrift als zodanig, maar om de verdediging van kostbare evangeliewaarheden. 10 Al de werken van Ralph en Ebenezer Erskine, dl. 13, p. 6.
RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==