25 liefhebben van Hem, zo ook in het zich verblijden. Hoe kon ik anders dan vervuld zijn met onuitsprekelijke en heerlijke vreugde terwijl ik in dit onderzoek, het schrijven en vooral in het werkzaam oefenen van mijn ziel in dit zien bezig was? Is er enige plicht op aarde die gelijkt op de plicht van de heiligen in de hemel, zo durf ik te zeggen dat het deze is. In zijn voorwoord van Christus stervende en zondaren tot Zich trekkende schrijft Samuel Rutherford aldus: ‘Het leven in Christus en uit Christus in daden van zien, zich verheugen, omhelzen, liefhebben en op Hem rusten is godgeleerdheid van middaghoogte en theologie van de gelukzalige aanschouwing. Er is een algemene vergadering van onmiddellijk verlichte godgeleerden rondom de troon, die nacht en dag Christus onderzoeken, verhandelen, prediken en prijzen. O, de stralen, schittering en flitsen van geestelijke vervulling, van het aanschouwen en genieten, van het leven in Hem en het vurig liefhebben, die afkomstig zijn van dat aangezicht, dat Goddelijk aangezicht van de Heere God almachtig en van het Lam Dat in het midden van hen is! O, wat een overdenkingen en uitgangen van geestelijk aanschouwen, omhelzen, liefhebben en zich verwonderen keren weer naar Hem terug in een cirkelgang van heerlijkheid!’ Welnu, als dit de plicht is van de heiligen die volmaakt zijn in heerlijkheid, volgen wij hen dan niet na, om ook iets van de hemel in onze navolging gewaar te worden in ons zien op Jezus? Ik schrijf over wat ik enigermate heb ondervonden en waarvan ik hoop nog meer te ondervinden. Daarom, wie u ook bent die dit leest, ik smeek u: kom, verwarm uw hart aan dit gezegende vuur! O, kom en ruik de kostelijke olie van Jezus Christus! O, kom en ‘heb groten lust in Zijn schaduw, en zit eronder’! (Hoogl. 2:3). O, dat alle mensen (in het bijzonder degenen die dit boek in handen zullen krijgen) zich heden zouden storten op de beoefening van deze evangelische kunst van het zien op Jezus! Als zij hierin niet iets van de hemel ontdekken, zou mijn bekwaamheid mij begeven. Laten zij slechts bidden dat naargelang zij zien op Hem, er zo een heilzame werking van Hem mag uitgaan om hun ziel te vervullen. Lezer, nog één ding heb ik u te zeggen. Als u wilt weten hoe u in deze plicht blijvend moet voortgaan – evenals u uw morgen- en avondgebed doet – dan zou u er goed aan doen om elke dag, hetzij ’s morgens of ’s avonds, het ene gedeelte van deze plicht op zekere tijd en een ander gedeelte op een ander ogenblik waar te nemen. Houd er ten minste een aaneengesloten poosje tijd voor aan. Ik ken sommigen die in een voortdurende dagelijkse gang in het verborgen deze twee noodzakelijke plichten van overdenking en gebed volbrengen. Wat de stof van hun overdenking is, daarvan ben ik niet geheel zeker. Alleen de ervaring kan ons leren of het over de hemel of de hel is, of het over zonde of genade is, of wat het ook moge zijn. Als wij ons voortdurend of herhaaldelijk oefenen in hetzelfde onderwerp, zijn we geneigd achteloos, koud of vormelijk te worden. De reden is dat wij van één zaak spoedig genoeg krijgen, tenzij dat ene alles is. Welnu, dat is Christus, want ‘Christus is alles’ (Kol. 3:11). Maak dan slechts eenmaal daags deze Jezus Christus tot uw Voorwerp, om te aan de lezer
RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==