Een geopende deur

17 blijft uiteindelijk met een lege portemonnee en een negatief banksaldo zitten. Is het dan vreemd als je boos op hem bent? Ben je dan onrechtvaardig als je jouw geld terugverwacht, ook al weet je dat hij niets heeft? Ben je verplicht om hem van zijn schuld te verlossen, door hem nóg meer geld te geven? Je zult zeggen: hij heeft zichzelf in de nesten gewerkt, het is zijn eigen schuld. Voordat de Dordtse Leerregels dus beginnen over Gods besluiten, de verkiezing en de verwerping, zeggen ze eerst: ‘Kijk eens naar het begin van de Bijbel. Alle mensen hebben gezondigd, alle mensen hebben zichzelf van Gods gaven beroofd. Dan is God toch niet onrechtvaardig als Hij mensen onder de zonde laat en verloren laat gaan?’ Het valt op dat artikel 1 vooral spreekt over de erfzonde. Soms hebben mensen last van hun geweten en moeten bijvoorbeeld belijden dat ze gestolen hebben, of gelogen, of porno gekeken. Wat kan het een opluchting zijn als het hoge woord eruit is. Dat voelt toch al iets anders. Het lijkt beter te gaan dan eerder. Misschien zit jij ook wel op dat spoor. Je denkt: als ik die zonde nu eens uit mijn leven kan krijgen, dán zou het mogelijk zijn om behouden te worden. Of misschien is er wel veel veranderd in je leven, dat je zegt: Toen leefde ik zomaar raak. Ten opzichte van een paar jaar geleden is er veel ten goede veranderd in mijn leven. Zodat je denkt: dan ben ik er nu toch wel een stukje dichterbij... Maar dan gaat paragraaf 1 wijzen op je natuur, op je aard. Heb je die al leren kennen? Een adamsbestaan. Want al doe je de zonde misschien niet meer, denk je er nog weleens aan? Verlang je er nog weleens naar? Wees eens eerlijk. En ook al heeft de Heere je bewaard voor bepaalde zondige daden, heb je nooit boze neigingen in je hart? Als je je tot het uiterste

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==