9789033131813

16 ten met minder? Ik spreek met name tot hen die belijden dat er in hun leven een Godswonder gebeurd is. U hebt Hém leren kennen Die u gezegd heeft alles wat u gedaan hebt. Umoet ik het vragen: waarmee houdt u uzelf nu op de been, waar vertroost je je ziel nu mee? Er is maar één troost, en dat is deze: dat je in leven en in sterven het eigendom mag zijn van Jezus Christus. Dan moet er een wonder in je leven gebeurd zijn. Het wonder waar de tweede vraag en het antwoord op doelt: de drie stukken, die je moet kennen in leven en sterven. De Romeinenbrief is een van de belangrijkste gedeelten van Gods Woord als het gaat om het genadeleven. De Romeinenbrief kent een wonderlijke opbouw. Het is de opbouw van de tweede vraag en het antwoord van onze Heidelberger. De eerste drie hoofdstukken handelen vooral over de ellendestaat. De hoofdstukken 4 tot en met 11 handelen over de verlossing en hoofdstuk 12 en 13 gaan over de dankbaarheid, de heiligmaking. Opmerkelijk hoe de Heidelbergse Catechismus daar naadloos op aansluit! Jongeren, er is veel commentaar op de Heidelbergse Catechismus. Veel kerken, ook die zich nog rekenen bij de gereformeerde gezindte, hebben afgerekend met de Heidelbergse Catechismus. Dat is een teken aan de wand! Zul je dit nooit vergeten: het is precies de lijn die de Schrift ons tekent. Is het u weleens opgevallen? Deze drie stukken moet je kennen om deze troost beide in leven en in sterven na te kunnen spreken. Hoe groot mijn zonden en ellenden zijn, is geen wetenschap alleen met je hoofd. Ja, dat óók. Maar er zijn er die weinig verstandelijke vermogens hebben en wél iets van die ellende hebben geleerd! Zielsbevindelijk! Daar gaat het om, te weten van je verlorenheid, radicaal en volkomen. Zielsbevindelijk iets te weten van de verlossing door Jezus Christus. Zielsbevindelijk te weten van het nieuwe leven der genade. Onze Heidelbergse Catechismus is als een landkaart, jongeren, om je de weg te wijzen in de Heilige Schrift. Zelfs als de Heere in je leven werkt dwalen we zo makkelijk op de wegen van de godzaligheid. Dan verlaten we hoofdwegen of slaan we wegen waar bordjes ‘eigen weg’ staan, graag in. Bij stopborden waar onze rede moet zwijgen, gaan we door en borden ‘verboden toegang’ roepen iets op. Nee, de Heidelbergse Catechismus neemt geen zelfstandige plaats in, maar wil Gods Woord op een eerlijke wijze in Z O N D A G 1

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==