9789033131950

10 zelfkennis en zelf-verstaan. Zonder de kennis van God is er geen reden en geen doel voor ons bestaan en kennen we onze levensbestemming niet. We weten dan niet waar we vandaan komen en waar we heen gaan. We verstaan dan niet wat ons hoogste levensdoel is en waaromwe hier zijn, namelijk omGod lief te hebben met ons gehele hart, met geheel onze ziel, met geheel je verstand en met geheel onze kracht. Zonder kennis van God kennen we ook onszelf niet. Ware zelfkennis, die tot berouw en bekering leidt, ontstaat uit de kennis van God. Calvijn oordeelt dan ook dat de ware wijsheid uit twee delen bestaat: kennis van God en kennis van onszelf.We kunnen onszelf niet kennen, we kunnen niet weten wie we zijn, zonder kennis van God. Godskennis en zelfkennis zijn aan elkaar verbonden. Anderzijds is het zeker dat de mens nooit tot een zuivere kennis van zichzelf komt, als hij niet eerst Gods aangezicht aanschouwd heeft en na Hem gezien te hebben de blik laat afdalen om zichzelf te bezien. Johannes Calvijn, Institutie, 1.1.2 Alleen de mens die God beschouwt en daarna afdaalt tot zichzelf, zal zien wie Hij is, en met Job zeggen: ‘Met het gehoor des oors heb ik U gehoord, maar nu ziet U mijn oog. Daarom verfoei ik mij, en ik heb berouw, in stof en as’ (Job 42:5, 6). De bestudering van God, de theologie, is daarom de meest belangrijke, vertroostende, nederigmakende en tot zelfkennis leidende studie van alle studies. Het bevat rijke troost en maakt nederig voor de hoge God. Het doel van de studie van God is niet de bevrediging van onze nieuwsgierigheid of de tentoonspreiding van onze geleerdheid,

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==