Poes in de klas

GFGFGFGFGFGFG GFGFGFGFGFGFGF GFGFGFGFGFGFG GFGFGFGFGFGFGF GFGFGFGFGFGFG GFGFGFGFGFGFGF GFGFGFGFGFGFG GFGFGFGFGFGFGF GFGFGFGFGFGFG GFGFGFGFGFGFGF GFGFGFGFGFGFG GFGFGFGFGFGFGF GFGFGFGFGFGFG GFGFGFGFGFGFGF GFGFGFGFGFGFG GFGFGFGFGFGFGF GFGFGFGFGFGFG GFGFGFGFGFGFGF GFGFGFGFGFGFG GFGFGFGFGFGFGF GFGFGFGFGFGFG GFGFGFGFGFGFGF GFGFGFGFGFGFG GFGFGFGFGFGFGF GFGFGFGFGFGFG 3 POES IN DE KLAS

4 1e druk 2011 2e druk 2014 3e druk 2024 AVI M3 © 2011 Den Hertog B.V., Houten ISBN 978 90 331 2399 3 Illustraties: Anita Engelen Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij digitaal, elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

5 Roland Kalkman poes in de klas DEN HERTOG - HOUTEN

6 F 1 G dit is sam dit is ron dit is juf loes en dit is mees bos mees bos is de baas op school. en dit is poes poes is van sam. en dit dit weet je wel!

7 Voorlezen Sam is blij, ze mag weer naar school. ’s Morgens bij het ontbijt kan ze niet wachten tot het zover is. ‘Mam, mag ik al?’ zegt ze. Papa moet lachen. ‘Jij hebt er nogal zin in, Samantha.’ Dat zegt hij meestal: Samantha. Of hij zegt: prinses. Alle andere mensen noemen haar gewoon Sam. Papa zegt alleen Sam als hij boos op haar is. Samantha kun je niet boos zeggen, vindt hij. Maar vandaag is hij niet boos. Vandaag moet hij lachen. En dan zegt hij Samantha. Sam hoeft maar een klein stukje naar school. Mama loopt even mee. ‘Wat vind je het leukst op school?’ vraagt mama. Daar hoeft Sam niet over na te denken. ‘Lezen!’ zegt ze, ‘dat is stoer!’ ‘Gelukkig maar dat je in groep 3 zit,’ zegt mama. ‘Daar leer je lezen. En wat vind je niet zo leuk?’ Nu moet Sam wel even nadenken. Rekenen is ook leuk en het planbord. Buiten spelen is leuk en gymmen. ‘Schrijven,’ zegt ze dan. ‘Dat is niet zo leuk.’ ‘Waarom niet?’ wil mama weten. ‘Daar krijg je zere vingers van,’ zegt Samantha.

8 F 2 G sam zit in de klas. ze kijkt naar de juf. juf loes heeft een pen. kijk maar, zegt juf, hoe ik het doe. de pen gaat op het bord. er komt een lijn. de lijn gaat hoog en hij gaat krom. hij maakt een lus. dan staat er een l. juf zegt: dit is de l. doe het ook maar. de lijn gaat hoog, en dan er-door, met een lus. piep, doet de pen van sam. wat is dat nou?

9 Voorlezen Als Sam de klas inkomt kijkt ze naar de kaartjes. Bah, ze gaan straks schrijven. Gelukkig maar dat er ook leuke dingen op het rooster staan. Ze gaat aan haar tafeltje zitten. Ron is er al. ‘Hoi Sam,’ zegt hij, ‘ik heb een leuk boek.’ Hij draait zijn boek een beetje, zodat Sam het ook kan zien. Sam kijkt in het boek. Er staan heel veel letters in en geen plaatjes. Dan klapt de juf in haar handen. ‘Doe je spullen maar in je laatje,’ zegt ze. ‘Kom maar in de kring.’ Na de kring gaan ze schrijven. Sam kijkt goed hoe het moet. De juf heeft een grote l op het bord geschreven. Sam schrijft de letter in de lucht, net als alle andere kinderen. Behalve Ron. Ron draait keihard rondjes door de lucht met zijn arm. Dan krijgen ze hun schrift. Sam pakt haar lievelingspen. Roze met prinsesjes erop. De eerste regel is makkelijk, dan kan je de l overtrekken. Maar bij de tweede regel moet je het zelf doen. Sam pakt haar pen extra stevig beet. Ze duwt de pen langzaam omhoog, maar er komt geen lijn. Nog een keer! - Piep - doet de pen. Bah, hoe kan dat nou?

10 F 3 G sssst! zegt ron. niet doen! sam kijkt naar ron. wat is er? zegt ze. je piept, zegt ron. je piept met je pen. sam kijkt naar de pen. die pen is niet fijn. hij is leeg. en hij piept. sam doet de pen weg. ze heeft er nog een. die is niet leeg. sam pakt die pen. ze maakt de l. nee, die pen piept niet. piep, hoort sam. hoe kan dat? haar pen is stil. stil! roept ron. ik doe dat niet, zegt sam.

11 Voorlezen Sam probeert het nog een keer. Maar weer komt er geen mooie l. De pen doet het steeds een stukje wel en steeds een stukje niet. Zachtjes doet ze haar laatje open. Ze pakt haar oefenschrift. Op een leeg blad zet ze een streep. Maar er komt geen mooie lijn. Er komt een stippelstreep. Ze beweegt de pen op en neer. - piep, piep, piep - doet de pen. ‘Sssst!’ zegt Ron. ‘Niet doen!’ ‘Wat is er?’ zegt Sam. ‘Je piept! Maak niet zo’n herrie, ik kan zo niet nadenken.’ ‘Dat doe ik niet,’ zegt Sam, ‘dat doet m’n pen.’ ‘Is hij kapot?’ wil Ron weten. Sam kijkt ernaar. Misschien is-ie wel leeg. Dat kan natuurlijk. Ze doet opnieuw haar laatje open. Gelukkig heeft ze nog een pen. Die is niet zo mooi als die andere, maar deze piept vast niet. Ze kijkt om zich heen. Oei, ze moet opschieten, de anderen zijn al bij de derde regel. Snel maakt ze de tweede regel af. Gelukkig, deze pen maakt geen geluid. - Piep - hoort ze dan. Ron kijkt haar boos aan. ‘Sti-il!’ zegt hij hard door de klas. ‘Ik doe dat niet!’ fluistert Sam terug.

12 F 4 G oei, dat was ik, zegt juf loes. mijn pen piept ook. het lijkt wel een muis. ze doet de pen hoog en laag. maar nu is de pen stil. pfff! sam is blij. nu is het klaar. juf, een muis! roept bas. ha, ha, doet sam. dat is niet leuk. een muis, een muis, roept bas. de juf kijkt boos. niet doen, bas, zegt ze. kijk dan, zegt bas. hij wijst naar de muur. in de hoek zit iets. het is klein en grijs.

13 Voorlezen ‘Ron en Sam, wat is er?’ zegt de juf. Sam schudt al van nee: er is niets. Maar Ron geeft wel antwoord: ‘Zij zit steeds te piepen met haar pen. Dan kan ik niet werken!’ Juffrouw Loes trekt een grappig gezicht. ‘O, sorry Ron,’ zegt ze. ‘Dat was Sam niet, dat was ik. De pen van het digibord piept ook. Hij lijkt soms wel een muis.’ De juf haalt een paar keer haar pen over het computerbord, maar nu piept hij niet. Gelukkig, dan kan Sam eindelijk verder met de derde regel. ‘Juf, een muis, een muis!’ roept Bastiaan. Sam kijkt op. ‘Ha, ha,’ zegt Sam. ‘Niet grappig!’ Maar Bas is gaan staan. Hij wijst met zijn vinger naar de hoek van de klas. ‘Daar,’ zegt hij. ‘Bas, niet doen,’ zegt de juf. ‘Nu gaan we verder met schrijven.’ ‘Maar kijk dan daar,’ zegt Bas. ‘Daar zit er een!’ Sam volgt met haar ogen de vinger van Bas. Ineens ziet ze wat. In de hoek zit een kleine grijze vlek. Is dat een muis?

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==