Het schoonste lied van de Koning

DS. H.J. VAN MARLE Zeven preken over Psalm 45 DEN HERTOG - HOUTEN

© 2024 Den Hertog B.V. Houten ISBN 978 90 331 3283 4 Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij digitaal, elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

7 InHoud Woord vooraf 9 1. Een lied over Koning Jezus 11 Psalm 45:1-3 2. De Koning in Zijn heerlijkheid 29 Psalm 45:4-6 3. De Koning op Zijn koninklijke troon 48 Psalm 45:7-9 4. De roeping van de bruid 64 Psalm 45:10-13 5. De bruid wordt in schoonheid tot de Koning geleid 82 Voorbereiding Heilig Avondmaal Psalm 45:14-15a 6. De bruidskerk wordt geleid met blijdschap 98 Bediening Heilig Avondmaal Psalm 45:16 7. God de Vader geeft beloften aan God de Zoon 108 Nabetrachting Heilig Avondmaal Psalm 45:17-18

11 – 1 – Een lied over Koning JeZus Met Gods hulp en onder inwachting van de Heilige Geest willen we stilstaan bij de verzen 1 tot en met 3 van Psalm 45: Een onderwijzing, een lied der liefden, voor den opperzangmeester, onder de kinderen van Korach, op Schoschannim. Mijn hart geeft een goede rede op; ik zeg mijn gedichten uit van een Koning; mijn tong is een pen eens vaardigen schrijvers. Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen; genade is uitgestort in Uw lippen; daarom heeft U God gezegend in eeuwigheid. Boven de prediking hebben we geschreven: Een lied over Koning Jezus. Drie gedachten, die alle drie bij een vers passen. Ten eerste: Het is een liefdeslied; Ten tweede: Dit lied welt op uit het hart; Ten derde: Dit lied gaat over de schoonheid van de Koning. 1. Het is een liefdeslied Laat ik deze preek vanuit de woorden van deze psalm, een

12 ‘lied der liefden’, beginnen met een vraag: zingt u of zing jij weleens een liefdeslied? Misschien zijn er jongeren die bij deze vraag wat bedenkelijk kijken, omdat hun ouders het juist verbieden om liefdesliedjes te zingen of mee te zingen of om ernaar te luisteren. Immers, als je de radio aandoet en afstemt op een zender, dan komt het ene liefdeslied na het andere voorbij. Ja, je ouders hebben niet onterecht gezegd dat je daar niet naar moet luisteren, en dat je met zo’n lied niet moet meezingen, omdat daar op een wereldse en zondige manier over de liefde gezongen wordt en niet op de manier zoals God het bedoeld heeft en wil. Maar waarom wordt er dan nu deze vraag gesteld? Is er dan verschil tussen het ene liefdeslied en het andere liefdeslied? Jazeker! Ik hoop aan de ene kant dat je de liefdesliederen van de wereld niet kent. En toch, als je ze wel kent, probeer er dan eens over na te denken op welke manier daarin over de liefde gezongen wordt. Zit er ook diepgang in die liefde? Gaat het over een liefde die gericht is op de ander, of alleen maar op jezelf? Is het een liefde voor iemands hart, of alleen maar voor iemands uiterlijk? Gaat het om een liefde die juist wil geven, of alleen maar wil ontvangen? Wat zijn de liefdesliedjes van de wereld oppervlakkig en verderfelijk. Wat kunnen ze een beeld schetsen van liefde, wat echt geen ware liefde is, en eerder een relatie verknalt dan een relatie bevordert. Toch zijn er ook liefdesliederen die heel puur zijn. Een bruidegom kan op zijn trouwdag zijn oog laten vallen op zijn bruid en zo ingenomen zijn door haar schoonheid, dat hij wel een lied wil zingen. En niet alleen vanwege dat mooie gezicht en die prachtig verzorgde jurk, maar omdat hij haar heeft leren kennen zoals ze is. Hij mocht in de verkeringstijd in haar hart kijken en wat heeft hij toen al een schoonheid

13 ontdekt! Dan kan een liefdeslied, gezongen in het hart, heel puur, diep en vol gevoel zijn. Als het goed is, gaat dat samen met verwondering over Gods goedheid. Híj geeft immers als door Zijn hand aan iedere man zijn eigen vrouw! En komt ware liefde niet van Hem, de God der liefde? O, die goedheid van het ontvangen van een man of vrouw: niet verdiend, en toch gekregen. Het huwelijk is een grote gave en wordt weleens genoemd een overgebleven bloem uit het paradijs. Als het goed is, en zo leert Gods Woord ons, is het huwelijk een afschaduwing van dat geestelijke huwelijk tussen Christus en Zijn bruidskerk. De man is het hoofd, die in zelfverloochenende liefde zorgt voor zijn vrouw, zoals Christus Zijn gemeente gediend heeft. En de vrouw is als een hulp voor de man om hem bij te staan en te dienen. Zoals de gemeente onder Christus staat en ten dienste van Hem leeft, zo is dan ook de vrouw ten dienste van haar man en kinderen. Wat een genade als ons huwelijksleven, in geloofsverbondenheid met Christus, in zo’n harmonie en dienstvaardigheid naar elkaar toe mag functioneren. Maar wat kan het huwelijksleven ook een teleurstelling zijn, omdat die zelfverloochenende liefde gemist wordt. Ja, we hebben wel wat vlinders gehad, wel wat vermaak in elkaar beleefd, maar die diepe liefde wordt gemist. Het is niet voor niets dat men vroeger weleens zei: ‘Eerst bekering en dan verkering.’ Als wij door genade iets van de liefde van God leren kennen, gaan wij zelf ook op een andere manier de naaste, mijn man of vrouw, liefhebben. Het is waar dat als uw man of vrouw tot bekering komt, u niet meer de eerste bent, maar u ervaart wel meer liefde en betere liefde dan voorheen. Psalm 45 is een liefdeslied. Daarom komt tot u de vraag: Zingt u weleens een liefdeslied? Misschien is het een vraag die u

14 raakt en verdriet doet, want u bent uw geliefde kwijtgeraakt door de onverbiddelijke dood. Het liefdeslied is verstomd. Wat een nood! Wat een verdriet om dat de Heere te klagen! Misschien zegt iemand: Ik heb nooit iemand gekregen aan mijn zijde om zo lief te hebben en liefde van te ontvangen, en daar ga ik gebukt onder. Maak dat dan ook de Heere bekend. Misschien zegt een ander: Ik ben wel getrouwd, maar wij missen die pure liefde tot elkaar, die ten diepste uit God is. Vraag er dan om, als je huwelijk moeilijk loopt. Misschien zit je muurvast en denk je: het zal misschien nog op een echtscheiding uitlopen. Wat is de beste weg? Niet allereerst de weg naar een hulpverlener, al is dat vaak wel echt nodig. Vaak wordt er te laat om hulp gevraagd bij een instantie of bij de kerk. Te laat, omdat het al zo lang fout zit en er al zo veel is misgegaan en er teleurstelling en bitterheid is gekomen. Zoek op tijd hulp! Maar wat eerst en vóór alle dingen? Samen de knieën buigen. Er zijn huwelijken waar dat niet gebeurt. Men gaat zo op bed liggen om te gaan slapen. Soms bidt men individueel. Gelukkig... Maar dan om het sámen te doen. Ja, zegt u, maar ik durf niet hardop te bidden. Durf je zelfs niet je eigen man of vrouw deelgenoot te maken van wat er in je hart speelt en leeft? Weet u dat dáár de huwelijksband gevoed wordt, waar man en vrouw samen geknield liggen voor hun bed om God te smeken om Zijn genade, voor het tijdelijke en voor het eeuwige leven? Zult u het doen? En als het liefdeslied in uw huwelijk als het ware nog nooit geklonken heeft of het liefdeslied gedoofd is, wat is dan de weg? De knieën buigen en de Heere te vragen. Liefdesliederen in de goede zin van het woord vinden we ook in Gods Woord. Het bijbelboek Hooglied is helemaal

15 een liefdeslied. Hooglied kun je ook vertalen met ‘lied der liederen’. Wie dat boek weleens doorgelezen heeft, ziet hoe daar de liefde bezongen wordt tussen Salomo en Sulamith. Dit is ook de achtergrond van Psalm 45. Het is een lied gedicht voor een bruiloftsfeest, waarschijnlijk waarin koning Salomo in het huwelijk trad met een dochter van de Farao. Tijdens dat feest werd een lied gezongen op de schoonheid en de heerlijkheid, niet van de bruid, maar ten opzichte van de bruidegom. U zegt: Dat is vreemd. Dat is in het normale leven toch meestal andersom? De aandacht is voor de bruid en niet voor de bruidegom. Ja, maar dit is ook niet zomaar een liefdeslied. Dit is een liefdeslied ontstaan onder de beïnvloeding en bearbeiding van de Heilige Geest. Het heeft een aanleiding, waarschijnlijk, zo zeiden we, in het huwelijk tussen Salomo en de dochter van de Farao. Maar uiteindelijk wordt er een andere liefde bezongen. Dan gaat het niet over de schoonheid een mens, van Salomo, maar over de schoonheid van de Meerdere van Salomo, de Heere Jezus Christus. We moeten in dit verband bedenken dat de band die er is tussen de Heere en Zijn kinderen, tussen Christus en de ware gelovigen, in Efeze 5 vergeleken wordt met een huwelijk. De Kerk is de bruid en Christus is de Bruidegom. En waar de bruid tot het ware geloof gebracht wordt, wordt zij in een huwelijksverbond gesteld met Christus. Hij neemt haar aan. Heeft ze dat verdiend? Nee, ze is in zichzelf een zwarte bruid, bankroet, vol schuld en zonde, vol melaatsheid en afzichtelijkheid. En toch wil Christus haar aannemen. Waarom? Uit genade alleen, omwille van Zijn verdiensten! Hoe wordt een zondaar door het geloof aan Christus verbonden? Het initiatief ligt niet bij de mens, aangezien er niemand is die God zoekt en naar God vraagt. Het initiatief

16 ligt helemaal bij de Heere. In de prediking van het heilig Evangelie komt Hij tot vijanden, goddelozen en helwaardigen, met al Zijn verworven schatten en gaven tot leven en zaligheid, en Hij verzoekt hen om voor Hem te buigen, alle schuld aan Hem te geven en op Hem alleen te hopen. O, wat een eeuwig wonder als je ogen ervoor open mogen gaan, door de Heilige Geest, en je mag zien dat je als een helwaardige een huwelijksaanzoek krijgt van de allerhoogste Koning, de Heere Jezus Christus. En dat Hij aanbiedt om te trouwen in gemeenschap van goederen, waarin Hij al het mijne wil overnemen en ik al het Zijne mag ontvangen. Dat wil zeggen: Hij mijn schuld, ik Zijn bloed. Hij mijn ongerechtigheid, ik Zijn gerechtigheid. Hij mijn dood, ik Zijn leven. Hij mijn hel, ik Zijn hemel. O, waar deze boodschap binnendringt in het schuldige, verloren en vijandige hart door de kracht van de Heilige Geest, daar wordt het hart gebroken en vervuld met berouw. Daar krijgt Christus zo’n heerlijkheid in het licht van mijn eigen afzichtelijkheid. Daar wordt de begeerte gewekt om, met het verlies van al het mijne, Zijn eigendom te worden door het geloof. Daar wordt die geloofsband aan Christus gelegd en komt een ziel met Hem in een verbond. Nee, dan zingt de bruid niet over zichzelf of over eigen schoonheid. Nee, ze is gesmolten in eigen onwaardigheid onder de liefde van God in Christus. Het is een wonder in onze ogen; wij zien het, maar doorgronden het niet. Ze heeft alleen maar verlangen om te zingen van haar Bruidegom, van Zijn schoonheid, Zijn liefde en Zijn beminnelijkheid: ‘Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk; zulk Een is mijn Liefste; ja, zulk Een is mijn Vriend.’ Nu is wel de vraag voor ons, als wij over Psalm 45 nadenken, of wij dat geheim ook kennen. Wanneer wij zingen, zingen

17 wij dan het liefst over Hem? U weet wel en u voelt hopelijk ook dat als dát zo is, het wel een eeuwig wonder is. Immers, het lied op God en op Zijn Christus zingen, hebben wij in het paradijs verleerd. Wij zingen het liefst over onszelf: dit heb ik gedaan en dat kan ik allemaal en dit heb ik gepresteerd. We willen ook nog wel een lied zingen op de wereld, op de machtigen en de voornamen van de wereld, mensen van wie we het van nature verwachten en in wie we ons verlustigen. Maar nu dit lied te zingen, dat kan alleen geleerd worden door de Heilige Geest. Daarom, als wij dat missen, als wij nog wel allerlei liedjes zingen in ons hart, over onszelf, over de wereld, over alle tijdelijke voorspoed en tijdelijke zegeningen, o, dat we dan zouden voelen in ons hart dat het goed mis is. Want in de hemel zingen ze alleen maar het lied van het Lam. Een ander lied wordt er in de hemel niet gezongen. En dat lied moet, willen wij eens een plaatsje in de hemel ontvangen, op deze aarde geleerd worden. Een liefdeslied, dat was onze eerste gedachte, vanuit vers 1. We geven nu geen aandacht aan de woorden ‘een onderwijzing’, en slaan ook over dat het lied is opgedragen aan ‘de opperzangmeester’, dat is de dirigent die de leiding had over het koor van de kinderen van Korach. Ook bij ‘Schoschannim’ staan we niet stil, wat verschillende betekenissen kan hebben. Het kan duiden op een melodie, het kan duiden op een muziekinstrument, het kan ook duiden op een soort titel voor deze psalm. Het woord kan letterlijk namelijk vertaald worden met ‘lelie’. In onze eerste gedachte hebben we alleen een streep gezet onder de woorden: ‘lied der liefde.’ In de tweede gedachte gaat het erover dat dit liefdeslied opwelt uit het hart.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==