Het schoonste lied van de Koning

15 een liefdeslied. Hooglied kun je ook vertalen met ‘lied der liederen’. Wie dat boek weleens doorgelezen heeft, ziet hoe daar de liefde bezongen wordt tussen Salomo en Sulamith. Dit is ook de achtergrond van Psalm 45. Het is een lied gedicht voor een bruiloftsfeest, waarschijnlijk waarin koning Salomo in het huwelijk trad met een dochter van de Farao. Tijdens dat feest werd een lied gezongen op de schoonheid en de heerlijkheid, niet van de bruid, maar ten opzichte van de bruidegom. U zegt: Dat is vreemd. Dat is in het normale leven toch meestal andersom? De aandacht is voor de bruid en niet voor de bruidegom. Ja, maar dit is ook niet zomaar een liefdeslied. Dit is een liefdeslied ontstaan onder de beïnvloeding en bearbeiding van de Heilige Geest. Het heeft een aanleiding, waarschijnlijk, zo zeiden we, in het huwelijk tussen Salomo en de dochter van de Farao. Maar uiteindelijk wordt er een andere liefde bezongen. Dan gaat het niet over de schoonheid een mens, van Salomo, maar over de schoonheid van de Meerdere van Salomo, de Heere Jezus Christus. We moeten in dit verband bedenken dat de band die er is tussen de Heere en Zijn kinderen, tussen Christus en de ware gelovigen, in Efeze 5 vergeleken wordt met een huwelijk. De Kerk is de bruid en Christus is de Bruidegom. En waar de bruid tot het ware geloof gebracht wordt, wordt zij in een huwelijksverbond gesteld met Christus. Hij neemt haar aan. Heeft ze dat verdiend? Nee, ze is in zichzelf een zwarte bruid, bankroet, vol schuld en zonde, vol melaatsheid en afzichtelijkheid. En toch wil Christus haar aannemen. Waarom? Uit genade alleen, omwille van Zijn verdiensten! Hoe wordt een zondaar door het geloof aan Christus verbonden? Het initiatief ligt niet bij de mens, aangezien er niemand is die God zoekt en naar God vraagt. Het initiatief

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==