Meester gezocht!

10 ik het leuk om kennis met elkaar te maken. Om half elf is het pauze.’ Met haar ogen naar het bord gericht, loopt ze de vakken van vandaag na. Ze vouwt haar handen. ‘Dan gaan we nu beginnen.’ ‘Ik wil het jaar dus met een kennismakingsspel laten beginnen.’ Juf Fenneke gaat op de tafel voor in de klas zitten. ‘Dit spel heet: ‘Ik heb nog nooit’. Iedereen krijgt straks van mij drie blokjes.’ Ze wipt van de tafel en pakt een potje van het bureau. ‘Hier zitten naamstokjes in. Ik trek een naam en die persoon, bijvoorbeeld Mats, zegt: ‘Ik heb nog nooit...’ En dan noemt hij iets wat hij nog nooit gedaan heeft. Iedereen die dat wél een keer gedaan heeft, levert een blokje in. Wie geen blokje meer heeft, is af. Degene die het laatst overblijft, is de winnaar.’ Nadat ze de blokjes uitgedeeld heeft, trekt de juf een stokje. ‘Mariëtte.’ ‘Ik heb nog nooit lager dan een zeven gehaald.’ ‘Zóóó dan!’ roept Mats uit. Op Annelij na staat iedereen op. ‘Dat was een goeie.’ Juf Fenneke graait tussen de stokjes. ‘Als je als laatst over wilt blijven, moet je iets bedenken wat zoveel mogelijk kinderen wél gedaan hebben.’ Maarten peinst. Wat gaat hij straks zeggen? Hij moet iets bedenken wat iedereen doet, behalve hij. Andersom is makkelijker. Hij kan best iets bedenken wat hij wel doet en anderen niet. Frans leren bijvoorbeeld. Maar hoe gaat hij dat in dit spel zeggen? Ik heb nog nooit geen Frans geleerd? Dat klinkt veel te ingewikkeld. De juf pakt een volgend stokje. ‘Daniël?’ ‘Ik heb nog nooit op de gang gestaan.’ ‘Kom op!’ Half lachend, half zuchtend gooit Mats zijn armen in de lucht. ‘Zo ben ik na drie beurten al af.’ Maarten kijkt Daniël aan. Wat bedoelt hij precies met ‘op de gang staan’? Maarten denkt dat Daniël voor straf bedoelt, maar dat zei hij er niet bij en dus weet je het niet zeker. Als hij thuis verstoppertje speelt, staat hij weleens op de gang te tellen. Hij speelt met de blokjes

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==