9789033132360

‘Dat is inderdaad een van de oorzaken. Maar er zijn er veel meer. Knap dat jullie de bedoeling van de meester hebben geraden. Nu eenmakkelijke.’ Ze tikt op het bord. Zodra de foto verschijnt, schiet de hele klas in de lach. ‘Amy, wat zie je?’ vraagt juf Sterre. ‘Een aapje voor een prullenbak, met een stuk plastic in zijn hand.’ De juf knikt tevreden. ‘En wat bedoel ik?’ ‘Dat we afval in de prullenbak moeten gooien en niet op straat.’ ‘Heel goed. Afval moeten we scheiden. Nog eentje.’ ‘Dat is een makkie!’ roept Mohamed, als hij de foto ziet waarop het aapje en de ijsbeer op de stoeprand staan en allebeinaar linkskijken. ‘Goedoplettenvoor jeoversteekt.’ Juf Sterre knikt tevreden. ‘Is de bedoeling door de foto’s wat duidelijker geworden? De foto hoeft dus niet een of andere ingewikkelde betekenis te hebben, maar moet wel iets vertellen.’ ‘Juf, mogen we in groepjes werken?’ vraagt Tara. ‘Goeie vraag. Jullie maken zelf groepjes van drie of vier. Dat is gezellig. Maar iedereen levert zelfgemaakte foto’s in.Degroepjeswil ikvandaagvanjulliehoren,want ikwil niet dat er iemand alleen overblijft. Weet je wat, maken jullie die groepjes nu maar. Dan is dat gelijk duidelijk.’ ‘Wij?’ Mohamed komt naar Joep toe gelopen. Joepknikt enkijkt naarTara, diebij de tafel vanCathleen staat. ‘Volgens mij hebben we al een groepje.’ ‘Wij met z’n vieren?’ Tara komt met Cathleen bij de tafel van Joep staan. ‘Als julliemaar niet allemaal meidendingen bedenken,’ zegt Mohamed. 13

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==