9789033131943

13 meenten opgestaan. Uit welke hoek de dwaling komt wordt ons later in de brief duidelijk. In ieder geval plaatsen ze grote vraagtekens bij het gezag van de apostel en vooral bij het Evangelie dat hij verkondigt. De gemeenten in Galatië zijn in complete verwarring. Alles staat te schudden. Dit kan Paulus niet op zijn beloop laten. Hij jaagt de honden weg om het kind te troosten. De Galaten zijn overgelopen naar een ander evangelie. De apostel kan niet begrijpen dat ze zich daartoe hebben laten verleiden. ‘Ik verwonder mij dat gij zo haast wijkende van Degene Die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander evangelie’ (vs. 6). Je proeft het toch als de wijn wordt verdund? Trouwens, als er water bij de wijn wordt gedaan, is het geen wijn meer. Zo is het ookmet het Evangelie. Een verdund, vermengd Evangelie is geen Evangelie meer. Als Jezus maar een halve Zaligmaker is, dan houden we toch helemaal geen Zaligmaker meer over. Een van de gebroeders Erskine moet gezegd hebben: ‘Liever geen Evangelie, dan een voorwaardelijk Evangelie.’ Dan heeft het namelijk niets meer met het oorspronkelijke ‘goede nieuws’ te maken. Anathema Stel je eens voor, zegt Paulus, dat ik of Barnabas of Lukas zou komen en zeggen dat wij u een verkeerd evangelie hebben gebracht, dat het eigenlijk toch anders is. Paulus gaat zelfs nog een stap verder: al zou er een engel uit de hemel komen die u zou vertellen dat het evangelie een andere waarheid is dan die Paulus en de apostelen gebracht hebben... ‘die zij vervloekt’ (vs. 8). Hier klinkt het ‘anathema’. Dat houdt wat in! Vervloekt is hij, verbannen is hij uit de gemeente en geëxcommuniceerd van

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==