9789033132087

11 voorrecht? ‘Zo wou Hij met geen volkeren handelen; die moesten Zijn getuigenissen en Zijn verbondsgeheimen missen.’ Het water spreekt van afzondering. Er zijn tweeërlei kinderen des verbonds. Er was een Cham in de ark van de kerk. Dat is wel een voorrecht, maar niet genoeg. We moeten in Christus zijn, door wedergeboorte. Daar wijst de Doop ons op. Bevoorrechting is nog geen begenadiging. Daarom is door de levende Kerk voor de gedoopte kinderen gebeden ‘dat Gij dit kind genadiglijk wilt aanzien en door Uw Heilige Geest Uw Zoon Jezus Christus inlijven’. Ouders, bij het doopvont ziet u het: het water drupt... Het is een teken. Een teken heeft betekenis. Water wijst naar de betekende zaak: het bloed van Gods Zoon. De waterdruppels spreken duidelijke, heldere taal. De tekentaal van het water. En water is er genoeg in het doopvont. Juist in de beeldende taal van de waterdruppels ligt ruimte. Het water zegt van ons en onze kinderen: je bent onrein. En zo is het. Het is erger dan je denkt. Je bent melaats van het hoofd tot de voeten. Je ziel is zwart van de zonde. De dood waart in je rond. Het water zegt: je moet gereinigd worden. Zonder reinigend bloed ga je verloren. Zonder bloedstorting geen vergeving. Dat preekt het water zonder woorden; het is een woordeloze prediking. Maar het water zegt ook: je kunt gereinigd worden. Het water in de Doop wijst op allesreinigend bloed. Allesreiniger maakt alles schoon. Zit ergens een vlek in, of is er iets vies, het reinigt. Zo is er ook kracht in Jezus’ bloed. In Hem is een Fontein geopend tegen de zonde en tegen de onreinheid. Dat zegt de Doop ons. Zoek daarom de reinigmaking en zaligheid buiten uzelf in een Ander. Zijn bloed reinigt echt van alle zonden. Al had u al de zonden van Adams nakroost saâmgebonden – en dat is ontelbaar veel – maar in Zijn bloed is verzoening en vernieuwing. Wat ligt er een oneindige ruimte in Zijn wonden, zelfs voor zo een als u en ik zijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==