9789033131554

27 kwamwel heel duidelijk naar voren dat er in God drie Personen zijn. De Zoon werd gedoopt, de Vader sprak uit de hemel en de Heilige Geest daalde op Jezus neer onder de gedaante van een duif (Matth. 3). IndeBijbel treden tweewaarhedenomtrentGodduidelijknaar voren. De eerste waarheid is dat er maar één enig God is. ‘Hoor, Israël, de Heere, onze God, is een enig Heere’ (Deut. 6:4).Het is het bekende ‘sjema’ van de Joden. De tweede waarheid is dat de Schriften leren dat in de Godheid drie onderscheiden Personen zijn. ‘Want Drie zijn er Die getuigen in den hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één’ (1 Joh. 5:7). Op grond van deze schriftgegevens belijdt de christelijke kerk dat God één is inWezen en drie is in Personen. Het is een waarheid die misschien niet tegen onze rede is, maar toch ons bevatten te boven gaat. Calvijn en andere theologen leren ons dat er twee zaken zijn die voor het verstaan van Gods Drie-eenheid belangrijk zijn. De eerste waarheid is dat God in de eeuwigheid geen eenzaam God was. Er waren Vader, Zoon enHeilige Geest. Zij vonden in elkaar het hoogste geluk.God heeft dan ook geenmensen geschapen omdat Hij eenzaam was, maar omdat Hij hen in Zijn heerlijkheid wilde laten delen. In tegenstelling tot de Allah van de islam, die opgesloten is in zijn kille eenzaamheid, is de God van de Bijbel Drie-enig. Allah kent niet de warmte van een relatie, maar de God van de Bijbel is de God van relatie. Hij kent in Zichzelf de relatie van de drie Personen en Hij kent een relatie met mensen en engelen. De tweede waarheid is dat de leer van de Drie-eenheid verbonden is met onze verlossing en zaligheid. In de apostolische brieven wordt steeds gesproken over de liefde vanGod de Vader, de genade van onze Heere Jezus Christus en de gemeenschap van deHeiligeGeest. Indien God niet Drie-enig was, zou er geen God de Vader kunnen zijn, Die de Zoon in de wereld heeft gezonden. Er zou geenGod de Zoon kunnen zijn, Die de menselijke natuur heeft aangenomen en in de plaats van Zijn gemeente voor de zonde op Golgotha heeft voldaan. Er zou geen God de Heilige Geest kunnen zijn om in ons te wonen, ons te heiligen en ons de goederen die Jezus heeft verworven deelachtig te

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==